Monday, October 19, 2009

Bola sepak

Semalam ada dua game. Satu game utk tentukan tempat kedua dan ketiga. Satu lagi utk yg ketiga dan keempat. Kemenangan game pertama itulah yg sangat 2diharapkan. Anakku yg sorang ni nak menang sangat. Dah empat tahun main bola dengan kelab disini. Dah tenguk seaneka game kat TV. Dah berlatih macam2 trick. Dah besungguh2 berlatih kat belakang rumah. Bercita-cita tinggi bila dah besar nak main dgn kelab kat europe. Aduhai anakku..... Semuga cita2 mu tercapai.

Dah la temperature sejuk. Dekat nak paras beku. Yg dia.... tak sejuk mama. Panas lagi berpeluh katanya. Pakaikan baju panas dibawah jersey, ditolak lengan baju kesiku.... lengan baju ganggu konsentrasi. Muka serius je. Game bermula. Badan budak2 team yg satu lagi, kus semangat, besar ya amat. Team anak aku badan chekeding semuanya. Kena langgar dgn budak2 badan besar melayang.

Lepas dua gol baru team anak aku dapat gol pertama. Masih tak give up bersungguh depa main. Kesian pulak aku tengok. Dah la sejuk nak mati, nak bergerak pun susah. Tapi masih main bersungguh-sungguh sebab nak menang sangat2. Lepas tu other team dapat gol lagi satu. Aku dah tak larat nak tengok. Parents lain masih bagi kata perangsang dari sideline. Yg bagus nye parents dari team yg dah nak menang ni pun bagi kata2 perangsang kat team anak aku. Anak aku masa coach ganti dgn pemain lain, duduk kat bench menangis, tapi tak obvious sangat la, dah tak boleh tahan air mata dia meleleh, sian aku tengok. Dua2 coach dtg pujuk.

Team anak aku dapat satu lagi gol. Bila dah nak habis team satu lagi dpt satu lagi gol. Penat aku yg tengok itu belum main lagi. Adui..... lepas habis game, kami pegi makan, sepanjang perjalanan dalam kerete pot pet pot pet pujuk anak supaya belajar menghadapi kekalahan. Setiap permainan mesti ada yg kalah dan yg menang. Problem nye team dia sepanjang season ni tak pernah kalah. Coach pulak sangat percaya dgn kebolehan dia. Itu yg dia rasa keciwa sangat.

Anakku sayang, masa depan dan hidup ini akan menjanjikan cubaan, kekalahan dan kemenangan yg lebih hebat. Harapan ibu kau akan tabah mengharungi segalanya. Aku tanya dia, dengar tak mama terjerit-jerit kat sideline tadi. Dia kata dia fokus pada bola je, I thought it was all silent, katanya. He was in 'the zone'.